Udział służby BHP w dostosowaniu komputerowych stanowisk pracy do nowych wymagań

Nowe rozporządzenie z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wymaga od pracodawców by w okresie 6 miesięcy od momentu wejścia w życie tj. od 17 listopada 2023r. dostosowali istniejące stanowiska do nowych przepisów.

Obowiązek dostosowania spoczywa na pracodawcy, choć może on oddelegować zadania i zlecić to podległym pracownikom np. służby bhp lub z działu zakupów.

Jaka zatem jest rola pracowników BHP?
W & 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy dokładnie określony został zakres obowiązków – 22 zadania. Natomiast & 2 ust. 2 mówi iż ” Służba bhp nie może być obciążana innymi zadaniami niż wymienione w ust. 1 (..)”.

Należy pamiętać, iż Służba BHP może jedynie nadzorować warunki pracy, przestrzeganie przepisów bhp i może być zaangażowana w dostosowywanie stanowisk, jednak bardziej w roli doradcy niż wykonawcy. Nie powinna być odpowiedzialna za fizyczną realizację zmian na stanowiskach pracy.

Dlatego tak ważne jest by pracodawcy w porozumieniu z pracownikami służby BHP, a także innymi osobami odpowiedzialnymi za kwestie zakupowe wspólnie pochylili się nad doborem wyposażenia stanowisk pracy.

Służba BHP ma być wsparciem pracodawcy, ma wskazać kierunki działań poprawiających bezpieczeństwo i higienę pracy, a także ergonomii.
To ciało doradcze – nie wykonawcze.

Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971090704

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz